Sunday, December 5, 2010

El Grande and the Vicious Media Dispute


Detained Capo 'El Grande' Initiated the Dispute

By Sandra E. Mendoza Ortiz

MÉXICO – The recent revelations from a detained capo have revealed an important dispute between two very important media giants: The magazine Proceso and the tv station Televisa.

Recently, Televisa released an video-taped interview with Sergio Villarreal alias “El Grande” who was arrested in September of this year and has accused Proceso of entering into a deal with him and the people he represented in the world of narcotrafficers.

The information he revealed about the newspaper, which recently published an article that contains allegations against the journalist Ricardo Ravelo in which “El Grande” says that he personally met with Mexican president Felipe Calderón.

'Even Calderon met with him'

In the article titled “El Grande: Even Calderón met with him," the capo makes allegations that he was introduced to the president back when he was a senator. The meeting took place during the baptism of PANista's daughter, Elsa Anaya. The capo claims to have told the senator, "whatever you need, I am at your service," the future president replied "and I, in yours."

According to Televisa, the capo then became upset upset because he thought this was a violation of a previous agreement he made with that same reporter Ricardo Ravelo and with Proceso: he had given the magazine fifty thousand dollars cash in exchange for their silence with regards to any information they may receive in the future in respect to Villarreal, at the time a principal operator for Héctor Beltrán Leyva.

He states that Ricardo Ravelo asked him for a monthly stipend, but the capo refused. According to El Grande, "There was a noticeable change in the articles they published, if you look you will see a sudden drop in stories related to myself and my associates. They could mention La Barbie and a few others, but not us by name."

Villarreal also says he isn't wasn't the only one buying Proceso's loyalty and claims that Ravelo is in charge of collecting the magazine's "fees."











Proceso on the defense

"We wholeheartedly reject the accusations by the journalist Joaquín López Dóriga during his interview with Sergio Villarreal. We believe this is defamation and it leaves us with the clear impression that is an act of aggression," said Rafael Rodríguez Castañeda, chief editor at Proceso during an interview with Univision.com.

“Since about halfway through this year --and even before that-- Proceso has placed a lot of attention in the subject of narcotrafficking. We believe it is a subject in which the public's interest has grown. We also believe it is a subject that should be exhibited in it multiple facets only when the situation calls for it. Many times, Proceso runs stories with valid documents or witness testimony to back up our claims. We don't invent the information; we obtain it through investigative journalism."

Rodríguez went on to say that Proceso has characterized itself as a media outlet that doesn't cater to "special interest" groups when choosing what it does or doesn't publish. The editors are living the reality of Mexico in this day and age, "Either we have a narco who is subordinate to a reporter or a poorly edited story."

Televisa's response was "finally, their delinquent activities are being brought into the light by the authorities. It is unthinkable to print stories things on the whim of this capo."

Rodríguez stated that Proceso was considering legal action against those who wrote and published the article which qualifies as an "act of aggression."

Where the Smear Campaign Allegedly Originated.

“We believe this was the result of direct intervention from the federal government and the executive branch specifically. The "story" was filtered to Televisa after two poignant and important articles were published by Proceso in regards to the activities of certain relatives of president Calderon."

He went on to say that the authorities and Televisa acted in concert to make this article happen. "In this sense, we could petition for investigation by the Human Rights Commission, either nationally or with the inter-Americas."

When asked specifically if Proceso would continue to publish investigations along similiar lines, Rodríguez responded, "for us it's incentive and motivation to stride forward with this important work."

“This act of aggression is very problematic for the press. Its either the government or the criminal organizations that come after you, you must watch yourself on all side for these aggressors."

"However, this act of institutionaized aggression should be considered a grave warning. It is to say that the government doesn't approve of the freedom of expression," concluded the editor for Proceso.

The Other Version

Unfortunately, Univision.com was unable to get a response from the President of Mexico or his press secretary. When we contacted the PGR (Attorney General), we were told that a statement would be issued on the subject later today.

Source: http://noticias.univision.com/narcotrafico/article/2010-12-02/el-narco-enfrenta-a-medios


8 comments:

  1. This is not surprising. There are or have been LA Times authors who provided "favorable" stories over the years for various politicians and causes...they were paid off too. Media is no longer objective.

    ReplyDelete
  2. Busted!!! jajaja Media whores!!

    Calderon said "igualmente" to the guy at his (Calderon's) daughter's baptism. It's a pleasantry like a "sus ordenes". It doesn't mean anything except that Proceso is out to hurt Calderon whenever they can.

    PL

    ReplyDelete
  3. PL it was Anaya's daughter baptism.. It is stipulated that Anaya's sister was or is married to Grande's brother.. This just makes me sick...

    ReplyDelete
  4. It wouldn't be surprising that this turned out to be true. The reason that this was published was because there's some sort of outgoing feud between Televisa and Processo.

    El Grande released some statements where he blames some reporter from the magazine of taking bribes from him in order not to publish his name in the articles, it's a very interesting read

    ReplyDelete
  5. 'RiseMakaveli said...
    It wouldn't be surprising that this turned out to be true. The reason that this was published was because there's some sort of outgoing feud between Televisa and Processo.'

    YES, RiseMakaveli, there is a feud between the propagandist supporters behind the Mexican government of Calderon (Television/Unavision) against Proceso, which tried to investigate Calderon's -declared by the US and allies- electoral victory in 2006. See Wikipedia in Spanish on that... because you can't find it on the English version of wikipedia at all.

    (Proceso) Solicita el acceso a las boletas electorales de 2006

    En agosto de 2006, por iniciativa de los investigadores de la Universidad Nacional Autónoma de México John Ackermann e Irma Eréndira Sandoval, el director de Proceso emitió una solicitud formal al Instituto Federal Electoral (IFE) para realizar una investigación periodística de las elecciones de 2006 mediante la revisión del total de las boletas electorales utilizadas en la elección para presidente. Según la revista, su investigación, que sería en los hechos un recuento de todos los votos de la elección, tendría únicamente fines informativos, una vez que el presidente electo hubiese sido determinado por el Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación. La elección presidencial, sumamente competida, fue impugnada por la Coalición Por el Bien de Todos y posteriormente declarada por esta misma como fraudulenta. La petición de Proceso es la primera en su tipo, y según los editores, representa una prueba de fuego para la democracia mexicana y el derecho de los ciudadanos al acceso a la información pública.

    A la solicitud de Proceso se han sumado miles de lectores (unos once mil, según el semanario), así como universidades y personal académico, de manera paralela a solicitudes posteriores del diario El Universal y de dos ciudadanos, realizadas de modo independiente. El IFE sin embargo ha negado la posibilidad de acceso, argumentando que sería ilegal, pues las boletas no son documentos públicos, sino "la expresión material de la voluntad ciudadana", y una vez que el tribunal declaró electo a Felipe Calderón, el IFE arguyó que la sentencia es definitoria y no puede ser puesta a prueba, pues representaría un riesgo para la vida institucional del país, además de que "existen límites legítimos para restringir el derecho a la información" y refrendó su compromiso de incinerar las boletas. En contraparte, el Instituto Electoral del Distrito Federal sí permitió a una ciudadana el acceso al total de boletas de la elección para jefe de gobierno de 2006

    La negativa del IFE fue evaluada por Proceso como una razón de Estado, y sus asesores jurídicos calificaron los argumentos como políticos y sin sustento legal. El semanario solicitó un juicio de amparo a la Suprema Corte de Justicia para evitar la destrucción de los paquetes electorales y ha recurrido en al Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación, y analiza acudir ante organismos internacionales [cita requerida].

    Ernest1

    ReplyDelete
  6. Why are all these guys such traitors when they get captured? Some of this doesn't even benefit them, it's just spiteful and bitter. I wouldn't be surprised if El Grande made all this up, he seems like a degenerate, liar.

    ReplyDelete
  7. News media take bribes also....no doubt in my mind.

    ReplyDelete

Comments are moderated, refer to policy for more information.
Envía fotos, vídeos, notas, enlaces o información
Todo 100% Anónimo;

borderlandbeat@gmail.com